מאמרים

מדריך עיצוב אתרים

בחירת סקלת צבעים

בחירת סקלת צבעים היא צעד ראשון בתהליך עיצוב אתרים. כל עיצוב אתר מקבל את אופיו מסקלת הצבעים עליה הוא מבוסס. סקלת צבעים לא הרמונית או שימוש בצבעים חזקים מידי יוצרים חוסר מנוחה בעינו של המתבונן. דבר זה עלול לגרום לכך שהמשתמש יבחר לעזוב את האתר בטרם עת. בנוסף ישנם גם שיוכים תת מודעים לגבי צבעים והתאמתם לנושא ולתוכן. למשל, לא הייתי ניגשת ל עיצוב אתר העוסק באוכל וקובעת לו רקע כחול, הידוע כצבע שאינו מעורר תיאבון ולא מתקשר לנושא המבוקש, או עיצוב אתרים העוסקים במדיטציה בצבעים חמים כמו אדום וכתום הידועים כצבעים ממריצים.
במידה ולחברה לוגו קיים או צבעים המזוהים איתה, כמובן שחשוב לדבוק בצבעים אלה ולנסות לשלב אותם בסקלת הצבעים של האתר, בהתאם למגבלות הנושא.
המגמה העיצובית השולטת כיום היא עיצוב אתרים בעלי מראה נקי וחד, המאפשר את הבלטת התכנים המבוקשים תוך שמירה על שפה מקצועית.

בחירת רזולוציית צפייה

להבדיל מעולם הדפוס, עיצוב אתרים צריכים לקחת בחשבון את העובדה שגולשים רבים צופים באתר באמצעות דפדפנים ומסכים שונים. אי לכך, יש צורך להתאים את האתר כך שיראה טוב ברזולוציות צפייה שונות.
כיום, קרוב ל 50% מהגולשים צופים באינטרנט ברזולוציה של 1024X768. אולם, עדיין קרוב ל 15% גולשים ברזולוציות נמוכות יותר (800X600). המשמעות היא שאם נבחר בעיצוב אתר לרזולוציה גבוהה, גולשים בעלי מסכים ישנים יותר יאלצו לבצע גלילה לצדדים בזמן הגלישה!
לכן, עיצוב אתרים היום לרב עדיין פונה לקהל הצופה ברזולוציה נמוכה, על מנת להיות תואמים לכלל אוכלוסיית הגולשים. אולם, קהל היעד של האתר מהווה שיקול מכריע בהחלטה זו, לצד שיקולים גרפיים אחרים בתהליך עיצוב אתרים.

טקסט כנגד תמונות

שיקול נוסף בתהליך עיצוב אתרים באינטרנט הוא היחס בין המילה הכתובה (טקסט) לבין תמונות ואלמנטים אחרים של גרפיקה. שימוש בתמונות, פונטים ייחודיים (גופנים), אנימציית פלאש וכל גרפיקה אחרת מעשיר מצד אחד את האתר, אולם יש בו מספר חסרונות בולטים:
חסרון ראשון הוא המשקל והתעבורה. ככל שהעמוד שוקל יותר, כך יידרש לו זמן רב יותר להטען במחשב של הגולש. כמובן שתמונות, גרפיקה, פלאש וכו' שוקלים הרבה יותר מאשר טקסט HTML פשוט.
חסרון שני - תמיד צריך לזכור שמנועי חיפוש לא מבינים גרפיקה! טקסט הכתוב בתוך תמונה או סרטון פלאש אינו קריא למנועי חיפוש בשום דרך.
מנועי חיפוש סורקים את הטקסט הכתוב בפורמט HTML בלבד. טקסט זה מוצג באמצעות הפונטים (גופנים) המותקנים במחשב של הגולש, ולכן ישנה כאן מגבלה בשימוש בפונטים ייחודיים ושונים, ויש צורך לדבוק במספר מצומצם של פונטים אשר מותקנים כברירת מחדל ברב המחשבים, כגון: Arial, Davia, Tahoma.

כל השיקולים שלעיל ועוד רבים צריכים להנחות אותנו כאשר אנחנו ניגשים להתחיל בתהליך עיצוב אתר, והם בעלי משקל וחשיבות רבה בתורת עיצוב אתרים.