מאמרים

עיצוב אתר כחוויית משתמש

בחלוף השנים תהליך עיצוב אתרים מקבל חשיבות גדולה יותר ויותר בהצלחת האתר.
ניתן לחלק עיצוב אתר לשני חלקים: עיצוב או אפיון חוויית משתמש לצד עיצוב גרפי או אסטטי של האתר.

מה זו חוויית משתמש?

אז מה זה בעצם עיצוב חוויית משתמש? איך זה בא לידי ביטוי בתהליך עיצוב אתר ומה הופך אותו לכל כך חשוב?

חוויית משתמש (באנגלית User Experiance, או בראשי התיבות UX) מתייחס לעיצוב הארכיטקטורה של האתר, הממשק, המודולים וכל מה שלמעשה משפיע על האינטרקציה הישירה והחוויה של המשתמש באתר.
במילים פחות גדולות - האתר הינו כלי בידיו של המשתמש, הגולש. כלומר, האתר אמור לשרת את המשתמש, ולעזור לו להגיע למטרות המוגדרות של האתר או של המשתמש באופן המהיר, הקל והפשוט ביותר.

הטעות הראשונה והנפוצה ביותר באפיון ובעיצוב אתר היא עיצוב אתר מתוך נקודת המבט של המעצב, בעל העסק, מנהל האתר וכו', ולא מתוך נקודת המבט של המשתמש. ובואו נחשוב על כך רגע - עבור מי נועד האתר? מי יעשה בו שימוש בסופו של דבר? הרי התשובה ברורה. ובכל זאת, כמעט בכל תהליך עיצוב אתר אנו נתקלים באותן טעויות.
חשוב להבין, לא רק שאנחנו לא המשתמשים, הפער בינינו עצום. אנחנו באים מתוך המוצר, מתוך הבנת הטכנולוגיה. דברים שברורים לנו המשתמש עוד לא למד והכיר.
בעל העסק: "אני מאד אוהב צבע אדום... אני רוצה עיצוב אתר אדום כולו, כדי שיבלוט ויהיה לטעמי". אבל הרי לא מדובר בצבע הקירות בבית שלך, מדובר בצבע הרקע של האתר שלך, אשר אמור לפנות לטעמם הממוצע והכולל של המשתמשים באתר שלך, ואמור לייצג את העסק שלך. אדום מתקשר בסכנה, בשלילי - לטעם האישי אין כל משקל בעיצוב אתר. זו כמובן דוגמא כללית מאד, אבל היא באה להמחיש את הבעיה.

אבל עיצוב אתר כחוויית משתמש הוא הרבה מעבר לקביעת הצבעים. קביעת הצבעים הם כבר חלק מעיצובו האסטטי של האתר, העיצוב הגרפי. חוויית המשתמש מדברת יותר על עימוד האתר. כיצד תקבע ארכיטקטורת המידע בעמוד. היכן ימוקמו התפריטים, ומה יוצג בתפריטים. אילו שדות נציב בטופס, איזה מידע נציף בעמוד הבית והיכן נמקם אותו. באיזה גודל נציב את כפתור הכניסה להרשמה, באיזה מיקום בעמוד, ועוד ועוד.
עיצוב חוויית המשתמש הינו עיצוב אתר מתוך מחשבה על נקודת המפגש בין המוצר למשתמשים, הממקמת את המשתמש במרכז להבדיל מעיצוב אתר מתוך המוצר.

בהבנת המשתמש ראשית עלינו להבין את המשתמש. מי הוא? בן כמה? מהיכן? מאיזה חתך אוכלוסין? איפה הוא נמצא בזמן שהוא גולש באתר? התשובות לשאלות אלה ישפיעו באופן אדיר על עיצוב אתר האינטרנט ועל אפיון חוויית המשתמש.
על מנת לענות נכונה על השאלות האלה, נדרש מחקר נרחב של קהל היעד, שימוש בפרסונות (תרחישים מומצאים של משתמשי קצה וסיטואציות רלוונטיות), עיצוב סכמתי תרשימי זרימה ומפת אתר ובעיקר - ניסיון וידע נרחבים בתחומים רבים: עיצוב אתרים, בניית אתרים, אפיון אתרים ועוד.

עיצוב אתר נכון צריך להיות מועיל למשתמש, פשוט וקל לשימוש, מפתה ונחשק, בר מציאה במובן איתור המידע הרלוונטי בתוכו, נגיש לכלל המשתמשים, משדר אמינות ומקצועיות וכמובן - בעל ערך עסקי. בסופו של דבר, עיצוב אתר נכון מבחינת המשתמש יענה על הדרישות העסקיות שהוצבו לאתר מלכתחילה. אתר הפונה למשתמש יענה על צרכי המשתמש, ועל כן המשתמש יעשה בו שימוש נכון לבעל האתר.